Wat is metaverse marketing? Sterker nog wat is ‘de metaverse’? Hoor ik je denken. Het begrip doelt op een virtuele wereld met diverse platformen waar sprake zal zijn van een virtuele economie die zich steeds verder uitbreidt. Alhoewel de metaverse nog niet bij iedereen bekend is, zijn diverse delen hiervan reeds ontwikkeld.
De toekomstige metaverse kan potentieel dus een grote invloed hebben op de marketing van ieder bedrijf. Wil jij meer weten over de marketingkansen die de metaverse met zich mee zal brengen, of ben je simpelweg nieuwsgierig naar dit nog redelijk nieuwe begrip? Dan is dit artikel voor jou! We zullen deze virtuele wereld nader onder loep nemen en ook zullen we kijken naar de toekomstige mogelijkheden op het gebied van marketing.
Wat is de Metaverse?
Wanneer men het heeft over de metaverse, doelt men op de virtuele wereld die zich momenteel steeds verder uitbreidt. Echter is de exacte definitie van het woord nog wat vaag. Dit komt omdat de metaverse voor veel mensen nog een onbekend begrip is. Men zou echter kunnen stellen dat de metaverse de opvolger is van wat we momenteel kennen als ‘het internet’.
Onze virtuele wereld ontwikkelt zich langzaam naar een driedimensionale ruimte waarin diverse platformen met elkaar in verbinding staan. Er zal sprake zijn van een virtuele economie, waarbij diverse betaalmiddelen tot de mogelijkheden behoren. Er zullen ongetwijfeld veel overeenkomsten zijn met de fysieke wereld. Het dagelijks leven zal niet meer alleen in de echte wereld plaatsvinden, maar ook in deze nieuwe virtuele werelden.
De Metaverse is redelijk nieuw maar wordt in snel tempo realiteit en dit is waarom.
Heb jij wel eens een game gespeeld waarbij je een VR-bril moest dragen? Dan heb jij al een redelijk goed beeld van hoe de metaverse er eventueel uit zou kunnen zien.
Wellicht is de metaverse voor jou nog een ver van je bed show. Echter zien we dat deze virtuele wereld sterk in ontwikkeling is en zich bovendien steeds verder uitbreidt. We zien zelfs dat veel grote merken reeds hun eigen virtuele werelden hebben opgebouwd. Ze zijn al helemaal klaar om in te spelen op de mogelijkheden die de metaverse in de toekomst in nog grotere mate zal aanbieden.
De metaverse zal ook op het gebied van marketing veel nieuwe kansen met zich meebrengen. De mogelijkheden zijn namelijk groots, en we kunnen absoluut ons voordeel doen met deze geavanceerde technieken.
Metaverse Marketing uitleg
De imposante digitale infrastructuur biedt veel kansen op het gebied van marketing. Binnen de metaverse kan iedereen zijn eigen identiteit creëren, zowel individuen als bedrijven kunnen hier hun voordeel mee doen. Kunnen we reeds de kansen binnen de metaverse marketing uitleggen, of is het daar nog te vroeg voor? Een aantal zaken kunnen we in ieder geval verwachten.
Er zullen online ervaringen worden gecreëerd die aansluiten bij datgene wat men in de echte wereld meemaakt. Zo kunnen er in de metaverse virtuele advertenties worden geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan virtuele billboards. Ook kan men virtuele evenementen aanbieden waar gebruikers aan deel kunnen nemen.
Alhoewel momenteel nog niet iedereen actief deelneemt aan de metaverse, zijn er al diverse virtuele ruimtes opgebouwd die in de toekomst veel marketingkansen met zich mee gaan brengen.
Ongekende Kansen Metaverse Marketing
Veel ondernemers, bedrijven en tech experts zijn overtuigd dat de metaverse de toekomst is. Ze gaan ervan uit dat er in de toekomst nog meer zaken online worden gedaan, een mening die veel mensen ongetwijfeld delen. En wat als de consument straks alleen nog maar in de metaverse te vinden is? Dan zullen marketeers hierop in moeten spelen, anders verliezen ze simpelweg hun publiek. VR en 3D technieken mogen dan ook niet ontbreken in het toekomstige marketingplan van bedrijven.
Meta het moederbedrijf achter Facebook, Instagram en Whatsapp heeft niet voor niets een rebranding ondergaan naar ‘Meta’. Zij hebben hierdoor een first-movers advantage.
- Visuele zoek strategieën
Marketeers zullen in de toekomst grootschalig in moeten gaan zetten op uitgebreide visuele aspecten. Aangezien de metaverse zal gaan zorgen voor uitgebreidere interactiemogelijkheden, zullen bedrijven hun doelen en missie op een drie dimensionale manier vorm moeten geven.
Waar de klant of consument vroeger nog voornamelijk werd getrokken door tekst, zijn visuele aspecten tegenwoordig van steeds groter belang. Eigenlijk al onmisbaar zouden we kunnen stellen.
Om maar een enkel voorbeeld te noemen, er zijn tegenwoordig veel online winkelketen die op hun producten augmented reality toepassen. Dit biedt de koper een ultieme 3D ervaring. Zie jij bijvoorbeeld een leuk paar schoenen in een online webwinkel? Dan kun je tijdens het online shoppen dus al zien of de schoenen jou goed zullen staan. Het klinkt misschien gek, maar dit is de kant die we langzamerhand op gaan. Veel bedrijven omarmen dit concept reeds, om hun klanten een optimale winkelbeleving aan te bieden.
- Nieuwe apps en gadgets
Binnen de metaverse kunnen we absoluut een groeiend aantal apps en gadgets verwachten. Er zijn veel bedrijven die op hun eigen manier reeds deelnemen aan de metaverse. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die hun eigen game hebben ontwikkeld, of in samenwerking met bekende games hun plaats in hebben genomen in de metaverse. Sommige bedrijven wagen zich zelfs al aan NFT’s, tokens die in de virtuele wereld steeds meer gebruikt zullen worden.
De manier van adverteren zoals veel bedrijven die momenteel gewend zijn zal volledig veranderen en omschakelen naar metaverse marketing. Wie weet liggen de tijdschriften van jouw favoriete warenhuis over een tijdje wel op de salontafel van jouw virtuele woonkamer, wie zal het zeggen?
Metaverse Marketing Voorbeelden
Veel grote bedrijven bereiden zich reeds voor op de groei van de metaverse. Zij zullen gebruik moeten gaan maken van metaverse marketing om hun klanten te behouden en mee te gaan met de technologische ontwikkelingen op het gebied van marketing. Marktleiders zoals Nike en Adidas hebben de eerste stappen reeds gezet. Wat zijn enkele metaverse marketing voorbeelden?
-Virtuele merkkleding
Ja, je leest het goed. Als het zover is, en de metaverse is het nieuwe normaal, dan kun jij online virtuele merkproducten aanschaffen. Ook in de virtuele wereld wil jij er immers goed uit zien, is het niet? Dat kleding een statussymbool is voor velen was al lang bekend daarom is het ook geen grote verrassing dat bekende merken hier nu al op inspelen.
Zo heeft Adidas reeds aangekondigd dat hun volgende collectie zal bestaan uit zowel fysieke items als digitale producten die gedownload kunnen worden.
Het is wellicht nog wat onwennig maar aangezien experts een dergelijke virtuele samenleving wel degelijk verwachten, kiezen de grote merken ervoor zich toch maar vast voor te bereiden. En geef ze eens ongelijk, je kunt immers maar beter goed beslagen ten ijs komen.
-Visuele aspecten op websites
Ook de huidige websites van dergelijke grote merken blijven niet achter. Er is al een duidelijk verschil zichtbaar met enkele jaren geleden. Er wordt in steeds grotere mate een driedimensionale beleving aangeboden. Zo zien we dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van augmented reality. Iets waar veel consumenten reeds aan gewend zijn geraakt, en als de nieuwe manier van online shoppen ervaren.
Toekomst van Metaverse Marketing
Is dit de eerste keer dat jij leest over deze nieuwe virtuele wereld die verwacht wordt? Dan zit je ongetwijfeld met veel vragen, want hoe gaan die virtuele platformen er nu precies uit zien en wat kan er wél of juist niet? De antwoorden op deze vragen kunnen we niet met zekerheid beantwoorden. Er zijn namelijk nog veel nieuwe technologieën nodig om de virtuele wereld op een goede manier te laten functioneren.
We weten wel dat de metaverse er niet van de één op de andere dag zal zijn. Het is een proces dat zich geleidelijk aan zal ontwikkelen, en dat is maar goed ook. Bedrijven zullen namelijk de tijd nodig hebben om zich voor te bereiden op metaverse marketing.
Aan de hand van de metaverse marketing voorbeelden die we momenteel reeds zien bij grote bedrijven, weten we wel dat driedimensionale ervaringen centraal zullen staan in toekomstige marketingstrategieën.
Wellicht vraag jij je af of het internet zoals we dat heden ten dage kennen zal komen te vervallen. Dit is zeer onwaarschijnlijk. Het traditionele internet zal voor veel toepassingen nog steeds gebruikt worden.