Online Marketing Podcast: 26 lessen van Gijs Dellemijn

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Online Marketing Podcast: 26 lessen van Gijs Dellemijn

Geschreven door Gijs Dellemijn

Gijs Dellemijn spreekt in deze online marketing podcast van Marketingdenkers uit 2020 over de 26 marketinglessen die hij leerde als jonge ondernemer.

Wat goed dat je luistert naar deze nieuwe aflevering van Marketingdenkers. Mijn naam is Gijs Dellemijn en ik heb vandaag een hele bijzondere aflevering voor je, want vandaag heb ik geen gast.
Het is namelijk een podcast die ik alleen opneem en ik heb een goede reden ervoor. Vandaag ben ik 26 jaar jong geworden en ondanks dat ik een guppie ben en nog ontzettend veel moet en kan leren, heb ik de afgelopen jaren toch wel een hoop lessen geleerd die me ontzettend veel gekost hebben in tijd, in geld, in energie, maar ook een hoop lessen die me een hoop hebben opgeleverd en een aantal klanten van mij nog veel meer.
En dat inspireerde mij om 26 marketing lessen, van een 26-jarige ondernemer, met jou te delen. Dus wat ik met je wil gaan doen is deze 26 lessen met je doorlopen en wellicht pakken we er nog een aantal uit waar we wat dieper op ingaan.
Mocht je naar aanleiding van deze lessen, of deze statements, vragen hebben of suggesties, zou ook het super leuk vinden als je mij een berichtje stuurt op LinkedIn. Dat kan via gijsd.nl/linkedin, of tag mij even op Instagram. Deel dit even in je verhaal, maak een screenshot en deel even in je verhaal dat je luistert naar deze podcast en tag maar even met de @gijsdellemijn. Ik vind dat superleuk om berichtjes van jullie te krijgen, dus dat waardeer ik enorm.



Les één: ken je ideale klant door en door.

Les Twee: vergeet alle tools. Het zijn middelen, nooit doelen.

Drie: maak een onweerstaanbaar aanbod.

Vier: content, focus eerst op wat jou het beste ligt. Is dat video, audio of toch foto.

Vijf: schrijf extreem goede titels.

Zes: geef nooit korting zonder reden.

Zeven: vind het wiel niet opnieuw uit; luister naar experts.

Acht: focus op een geautomatiseerde funnel, waar zo min mogelijk kapot kan gaan.

Negen: maak jezelf niet afhankelijk van één platform.

Tien: pak de telefoon op en bel potentiële of bestaande klanten.
Hier ligt a) meer omzet dan je denkt en b) aanzienlijk meer marketing inspiratie dan je zou denken.

11:onderschat de waarde van een goede domeinnaam niet.

12: verkoop je product of dienst, voordat het 100 procent af is.

13: creëer een onvergetelijke beleving voor je klant.

14: vraag pro-actief om verwijzingen en testimonials.

15: zorg voor goed beveiligde social media accounts en back-up processen.

16: praat en schrijf in de taal die jouw klanten gebruiken.

17: minder is vaak meer.

18: de combinatie van online en offline is goud waard.

19: benut trends, maar houd vast aan je strategie.

20: maak en plan content vooruit, zie bijvoorbeeld de vijf keer vier methode van MINTWATER.

21: verzamel experts om je heen.

22: focus op de lange termijn; bouw relaties.

23: zet niet alleen maar verkoopadvertenties in, warm mensen op en blijf altijd on top of mind met strategische content.

24: zorg voor één duidelijk marketing dashboard met heldere KPI’s.

25: meten is weten. Focus op goede betrouwbare tracking en conversie-attributie.

26: alles draait om resultaat.


Wat goed dat je nog steeds luistert want dat waren mijn 26 marketing lessen, van een 26-jarige ondernemer. Wat ik nu met je wil doen is een aantal lessen eruit pikken en er iets dieper op ingaan en een aantal verhalen met je delen. Een aantal dingen die ik meegemaakt heb, of die ik gezien heb bij een aantal klanten of partners waarvan ik denk jij daar een hoop aan gaat hebben.

En ik wil toch beginnen met de allereerste les. Hij staat niet voor niks bovenaan. Nummer één: ken je
ideale klant door en door. Dit is zo ontzettend belangrijk. Het is zo belangrijk om te weten aan wie je
verkoopt, wat zij denken, wat ze bezighoudt, wat ze voelen. Er zijn een hoop mensen die zeggen je
kent je ideale klant pas goed als je een dag in zijn of haar dagboek kan schrijven en ik ben het er
helemaal mee eens.
Wat voor koffie hij drinkt, wat voor merk koffie drinkt iemand? Dat zegt een hoop over iemand, hè.
Drinkt iemand… Waarom zou iemand Starbucks koffie drinken? Je hebt tegenwoordig ook koffie
cupjes voor Starbucks thuis. Waarom zou iemand die drinken, want negen van de 10 mensen zullen
andere koffie waarschijnlijk kwalitatief ook nog beter zijn. Dus waarom drinkt iemand dat? Is iemand
merkgevoelig? Wil iemand een stukje koffiebeleving van Starbucks, dus die brand thuis hebben?
Dat zegt een hoop. Dan hebben we het alleen over koffie en zo kan je doorgaan, bijvoorbeeld: iemand
die drinkt graag Spa Rood, bijvoorbeeld. Hebben ze zo’n apparaat waarmee je koolzuur, in je ding, in
water kan schieten, zo’n SodaStream. Drinken ze Pellegrino, drinken ze Spa, drinken ze gewoon
kraanwater. Wat is het dat zij hebben en waarom drinken ze dat? Daar kan je zo ver op doorgaan. En
dus denk je: “Dat is misschien een beetje onzinnig dit.”
Nou ja en nee… Of ja eigenlijk helemaal nee gewoon. Simpelweg om het feit hoe beter jij je klant kent,
hoe beter jij op zijn/haar behoeftes kan inspelen, dus je producten, je diensten worden er beter van.
Als we enkel op marketing vlak kijken en ik vind dat marketing twee dingen is, dat is aandacht krijgen
en vervolgens relaties bouwen.
Ja, dan kan jij aan de ene kant veel beter de aandacht krijgen als jij weet hoe je die mensen moet
aanspreken. En vervolgens aan de andere kant kun je ook beter relaties bouwen als jij weet wat
iemand intrigeert, waar ze dus blij van worden, waar ze helemaal niet blij van worden, waar liggen ze
wakker van ’s nachts, ook zo een hele goeie vraag.
Dit zijn allemaal zaken die er links of rechts ervoor gaan zorgen dat je marketing gewoon 20 keer
beter wordt dan dat die nu is. Dus focus obsessief op het leren kennen van je klant. En ik heb hem er
ook ingezet, pak de telefoon op en met pakt de telefoon op bedoel ik: gebruik die telefoon nou eens
voor wat die origineel ooit voor bedoeld was. Ga je klant eens bellen, ga je potentiële klanten eens
bellen.
Daar komen hele waardevolle dingen uit. Tussen neus en lippen door vertellen mensen je toch wat
meer aan de telefoon dan dat ze in een survey zullen doen, of whatever. Aan de andere kant, vergis
ook niet dat, we leven in 2021 op dit moment, dus dat betekent dat er zo veel tools zijn waarmee je
snel heel veel data kan verzamelen van je ideale klant. Je kan zoveel te weten komen over je ideale
klant dat je… Je schiet jezelf in je voet op het moment dat je dat niet zou doen. Dus haal alles uit de
kast om zoveel mogelijk te leren over de ideale klant.
We hebben het ook al eens meegemaakt dat wij werkten met een klant en die kwam erachter dat haar
klanten eigenlijk… Dat ze een hele andere doelgroep bediende dan dat zij eerst had bedacht. En dan
kan je maar beter door een goede analyse achter komen en dan vervolgens op acteren, dan dat je
ineens een hoop tijd, geld en energie stopt in iets wat helemaal niet de bedoeling bleek te zijn.
En dat is eigenlijk iets waar we… Gaandeweg kwam zij daar in dit geval achter. Dus ik denk dat dat
heel belangrijk is. Dat is echt mijn nummer één, let’s focus echt op het leren kennen van die klant en
dat kan ook op een andere manier.
Wat ik in Nederland gek genoeg heel weinig mensen zie doen, maar ik weet dat in Amerika echt aan
de lopende band gebeurd, zijn… Oké, ik zal twee wat diepere dingen met je delen, want als je nu
luistert dan betekent dat je interesse hebt in marketing en ik waardeer het enorm dat je luistert. Dus ik
wil twee dingen met je delen waarvan ik weet dat je het echt gewoon een hoop aan hebt.
Nummer één: is het scrapen van reviews. Dus kijk… Nummer één kijk of het mag en als het niet mag
dan… Let er even op, kijk of het mag en of je binnen de lijnen kan bewegen en anders de lijnen iets kan
verzetten, of whatever, of er andere mensen zijn die je hiermee kunnen helpen. Maar ga eens kijken of
je bijvoorbeeld reviews kan scrapen van websites. Een heel simpel ding is bijvoorbeeld bij Amazon of
Bol.com. Daar staan heel veel reviews. Als je nou bij deze producten bijvoorbeeld kijkt… Als je kijkt
naar welke woorden mensen gebruiken. Daar zit alleen al een stuk goud in, je hoeft niet eens te
scrapen. Als jij gewoon 100 reviews kopieert, plakt, in een Word document of in een Google Docs en jij
gaat kijken welke woorden het meest gebruikt worden (daar heb je software voor overigens, maar dat
is in principe niet nodig; je kan zelf gewoon zien), daar worden je teksten 20 keer beter van. Dus ga
gewoon eens kijken naar welke reviews schrijven mensen, wat zijn grote pluspunten, wat zijn
minpunten en wat is het ding dat die mensen missen?
Want negen van de 10 keer schrijven mensen gewoon letterlijk wat ze vervelend vinden aan een
product. Negen van de 10 keer negatieve, ook wat ze heel fijn vinden. Dus wat nou als jij het positieve
pakt en van het negatief een positief iets weet te maken? Ga eens bij die reviews kijken. Dat is de ene
kant.
De andere kant… Er zijn zoveel tools op het internet beschikbaar waarmee jij sentiment analyses
bijvoorbeeld kan maken, dus waarmee jij ervoor kan zorgen dat je op basis van bepaalde teksten of
op basis van een bepaald gedrag van een doelgroep sentiment analyses kan maken. Als je op
Facebook gaat kijken, je hebt Google Vision AI. Dat is een tool waarmee je een foto kan uploaden, dus
geen sentiment analyse overigens, maar daar kun je een foto uploaden en die foto leest… Sorry die
software van Google, die leest dus hoe software zeg maar de foto ziet en die haalt uit de foto haalt
die wat die software dus denkt dat er inzit.
En wat ons opgevallen is aan alle afbeeldingen die we daardoor voor klanten er ingegooid hebben in
advertenties, wat we gezien hebben is dat op platformen als bijvoorbeeld Facebook… Kijk, het zijn
robots, die analyseren die advertenties. Wat wij gezien hebben is dat wanneer een afbeelding blij is,
dus er zit een mens in en die kijkt blij, dus heeft de emotie blij, dat ze aanzienlijk meer opleveren. En
dat is ook logisch. We willen bijvoorbeeld in tekst, willen we dat er negatief een bepaald schrikeffect
zit? Dat pak de meeste aandacht, maar in foto’s, als we het over foto’s met mensen hebben, willen we
blije gezichten zien, want dat trekt gewoon heel erg aan.
Dus dat zijn simpele dingen die je kan gebruiken. En dan hebben we het niet meer over die ideale klant
goed door en door kennen, dan hebben we het eigenlijk over advertentie tactieken, maar dit is wel iets
wat ik met je wil delen. Dus weet dat dit er is en ga proactief op zoek naar dit soort tools, of verzamel
experts om je heen die dit weten.
Want je kan een heel simpel iets, je kan een Facebook advertentietje uploaden, dat is wat een hoop
mensen doen, maar voordat wij bij Mintwater, bijvoorbeeld een advertentie uploaden, dan is het al
door drie software tools geweest, waarmee we gewoon van tevoren al weten: oké, dit is waar de
aandacht naartoe gaat, we gebruiken dus bijvoorbeeld software met AI om ervoor te zorgen dat we
weten waar de aandacht heen gaat, een soort heatmaps van de advertentie laten maken, voordat we…
Dat is gewoon software die door MIT op, volgens mij bijna 60.000 analyses wordt die gebaseerd, op
hoe wij mensen reageren op bijvoorbeeld afbeeldingen.
Daar is die software op getraind en die leert bij elke upload, leren zij door niet alleen van ons, maar
van alle duizenden mensen wereldwijd die dat gebruiken. Dus elke dag wordt dat beter en heb je
eigenlijk een soort heatmap van advertenties. Dus dat is super waardevol.
Het grappige is dat we in de praktijk ook echt zien wanneer we er twee naast elkaar draaien, een A/Btestje draaien en we zien dus gewoon dat we van tevoren al dachten: “Hé, deze heeft bijvoorbeeld de
aandacht, gewoon het Gazing effect met de Unravel. De Unravel Academy heeft er ook mooie mooie
stukken over. Tim Zuidgeest is dat overigens, Marketingdenkers podcast twee geweest, een enorm
fascinerende man, enorm veel kennis, fantastisch bureau. En die hebben daar een mooi stuk op de
website over geschreven over neuromarketing, maar het Gazing effect, daar kunnen we van tevoren,
kunnen we gewoon al zien: hoe gaat dit werken? Het grappige is dat we gewoon achteraf in de
resultaten, negen van de 10 keer komen onze voorspellingen op dat vlak uit. Dat is de ene tool.
De andere tool is dus wat ik net noem. Gewoon kijken naar welke emoties zit erin en wat denkt de
software dat er in die afbeelding gebeurt? Zit er te veel afleiding in? Dit zijn allemaal zaken, dat zou je
kunnen zien als randzaken, maar je moet gewoon terug naar wat gebeurt er nou met die software? En
hoe gebruikt het? Hoe wordt het gebruikt?
Daarmee wil ik ook meteen even door naar les twee. Dat was: vergeet alle tools, het zijn middelen,
nooit doelen. Dat is een les voor mijzelf geweest, als in: ik ben wat dat betreft stiekem best wel een
nerd. Ik vind het ontzettend leuk om zaken te automatiseren, allemaal tools aan elkaar te koppelen en
zo min mogelijk met zo maximaal mogelijke output.
Ik vind dat fantastisch, ik word er blij van. Ook als je ziet wat voor een bizarre dingen je tegenwoordig
gewoon kan, die vroeger echt om… En dan met vroeger moet je nagaan dat ik 26 jaar vandaag
geworden ben en dat ik echt zoiets heb: oké, hoe vroeger moet je nagaan dat we een paar jaar
geleden, maar wat je nu allemaal kan doen, dat is echt belachelijk. Maar vergeet dat die tools zijn
nooit het doel. Het zijn altijd middelen. En less is more. Dus dat is echt een hele hele waardevolle les.
Dus dat is iets wat ik met je wil delen en voordat deze podcast te lang gaat worden wil ik er nog nog
twee met je delen waarvan ik denk: “Oké dat die super super belangrijk zijn.” Ik zit even te kijken hoor
op mijn blaadje. Ik denk dat ik deze nog even wil toelichten en dat is namelijk: zorg voor goed
beveiligde accounts. Ik heb hier social media accounts, zeg maar in principe alle accounts. En zorg
ook voor back-up processen.
Je mag best weten dat dit voor mij een aanleiding geweest is om te starten met veiligadverteren.nl,
dus als je daar nog nooit geweest ben raad ik je echt aan om naar veiligadverteren.nl te gaan. Dat is
een blog waarbij we zoveel mogelijk kennis over Facebook en Instagram adverteren. Op dit moment
delen we wellicht in een toekomst voor meer platformen, simpelweg om het feit dat we door de jaren
heen zulke ellende hebben gezien en meegemaakt rondom accounts die gewoon basis beveiliging
niet op orde hadden, of die de basis beveiliging op orde hadden maar geen back-up strategie hadden.
Met een back-up strategie bedoel ik: als jij adverteert op Facebook en Instagram en je hebt eigenlijk
heb je maar één business manager, één bedrijfsmanager, dan is dit echt het moment om daar actie
op te ondernemen.
Dus stuur me dan even een bericht, want ik wil je daar graag mee helpen, of ga even naar
veiligadverteren, er staat genoeg. Veiligadverteren.nl. Want als jij adverteert en dat maakt echt een
deel uit van je strategie, wil daar nu of in de toekomst echt gewoon consequent dingen uithalen, zorg
er altijd voor dat je back-up processen hebt. Daar kan ik even samenvattend geven. Nummer één:
voldoe altijd aan alle beveiligingseisen. Maximaal van het platform zelf bijvoorbeeld: op Facebook en
Instagram, als we het even bij houden, is multi verificatie. Zorg ervoor dat je meerdere admins hebt.
Wat hebben we nog meer?
Zorg dat je je bedrijf en je accounts verifieert als je die mogelijkheid hebt. Allemaal dit soort basale
dingen. Ze hebben gewoon een beveiligingscentrum ingebouwd. Zorg ervoor dat je die zaken
minimaal doet. En stap twee: zorg ervoor dat je altijd helder hebt wie er toegang heeft tot je accounts,
want ja, jij kan werken met bureaus op dit moment, of freelancers, of partners, hoe je het wil noemen.
Maar zij hebben ook wel degelijk, als we het over Facebook en Instagram hebben, wel degelijk invloed
op de kwaliteit van jouw accounts.
Wij hebben zo eens zelf, hebben we een keer account gehad van onszelf dat geblokkeerd is omdat wij
gekoppeld waren aan een klant en die hadden ook nog een andere partner die een bepaalde
campagne voor ze draaide. Daar werden in één klap… Die draaide in bulk advertenties, dus die
publiceerde in één keer iets van 200 advertenties of zo, dat kan. Daarvan werd een merendeel
afgekeurd, dat waren een hoop duplicates dus dat betekent dat er een hoop advertenties dubbel
waren, maar daarvan werd er een hele bak ineens afgekeurd.
En dat rekende ook door naar onze accounts en ineens werden al die accounts geblokkeerd en dus
ook ons account. Dus de partners hebben meer effect dan je denkt, ook op jouw accounts. Dus zorg
er echt voor dat die hun zaken op orde hebben en als zij vaak geblokkeerd zijn, of werken met brands
die niet in orde zijn, dan kan dat invloed hebben op jouw accounts.
Dus zit erbovenop en weet gewoon in ieder geval, kijk als jij een Marketing Manager bent, of
Marketing Directeur bent en je vertrouwt mensen dit toe, houdt af en toe gewoon een oogje in het zeil
en eis gewoon een duidelijk overzicht met wie er toegang heeft tot wat… Ververs wachtwoorden, zorg
er in ieder geval voor dat die wachtwoord niet ergens rondslingeren, of zo. Gebruik een wachtwoord
manager, et cetera.
Zorg er echt voor dat die zaken gewoon op orde zijn. Die systemen hoef je niet eens wachtwoorden bij
te delen, want iedereen moet gewoon zijn eigen account koppelen als we het over Facebook en
Instagram hebben, maar dat terzijde. Dus zorg er echt voor dat je dit in orde hebt. Dus dat sowieso. En
nog één laatste les. En dat denk ik dat dat echt een hele belangrijke is. En dat is een zorg voor een
duidelijk marketing dashboard, iets wat de afgelopen tijd steeds duidelijker wordt.
Advertentie landschap verandert, het marketing landschap verandert. Je moet acteren als jij niet
verandert, dan gaat het je ontzettend veel tijd, geld en energie kosten. Maar er is één ding wat je nu al
tijd, geld en energie kan kosten. En dat is mij opgevallen tussen hele succesvolle mensen waar ik mee
heb mogen werken en een hoop mensen met de met extreem veel ambitie. Maar die nog niet een
bepaald level bereikt hadden.
En dat is het verschil in het volgen van bepaalde KPI’s. Je hebt gewoon bepaalde marketing KPI’s
waarmee ze altijd binnen no time duidelijk hadden: oké, dit is wat we gedraaid hebben, dit zijn een
aantal zaken die we willen. Dat is de ene kant en het verlengstuk hierop is marketing dashboard.
Het is zo belangrijk om één plek te hebben waar alle data in één klap duidelijk is. En als we even over
Facebook, Instagram bijvoorbeeld hebben daar is de … En trouwens Google Analytics ook, die
dashboards, die zijn zo … Google Data Studio enzo. Dat zijn zulke vervelende tools. Begrijp me niet
verkeerd, als je dit luistert en je werkt ermee, je bent er een expert in, fantastisch.
Maar ik weet ook uit praktijk dat er een hoop mensen zijn die dat gewoon niet fijn vinden werken.
Waarmee ze gewoon niet goed kunnen werken, dus er zijn andere tools voor. Wil je daar meer over
weten? Stuur mij gerust even een berichtje. Ik deel dit niet met iedereen. Maar stuur even een
berichtje want ik denk wel dat ik hiermee kan helpen als dit je triggert. Omdat er een tool is die wij
afgelopen jaar getest hebben en ik ben nog zelden zo enthousiast geweest over een dashboard tool
omdat, dit is gewoon letterlijk met twee klikken, kun je dit koppelen.
Dit is iets wat zelfs oudere mensen zelf zouden kunnen koppelen. Zonder enige moeite of zonder
enige toelichting. Dus ik raad je zeker aan als je als je nog geen marketing dashboard hebt. Met een
dashboard bedoel ik dus een plek waarmee je altijd 24/7 je Facebook, Instagram, LinkedIn ads alles,
gewoon je Google Analytics, alles in één plek, helder in één scherm hebt.
Heb je dat nog niet? Stuur even een berichtje. Dat waren mijn 26 marketing lessen van een 26 jarige
ondernemer. Ik wil je ontzettend bedanken voor je tijd, voor je aandacht en ik wil je nogmaals
stimuleren om mij een berichtje te sturen op LinkedIn in GijsD.nl/LinkedIn. En ik zou natuurlijk
ontzettend leuk vinden als je even op Instagram deelt dat je deze podcast hebt geluisterd en wat je er
van vond. Ik vind hartstikke leuk om met je in contact te komen.
Vergeet ook niet even te kijken op veiligadverteren.nl en mocht ik je ergens mee kunnen helpen, ja dan
weet je me natuurlijk te vinden. Voor nu wens ik je een hele fijne dag en ik ga lekker een stukje taart
eten. Tot snel.

Lees meer:

Gijs Dellemijn Interview over Online Marketing & Adverteren

>