Marketing verandert en jij?

Dit essay won de prijs voor 'beste essay over Digital Marketing 2019' van Zuyd Hogeschool.


Gijs Dellemijn

Eigenaar Mintwater Marketing

Digital marketing als kans.


Grote retailers als V&D, Schoenenreus, Dixons of zelfs drogisterij DA zijn winkels die de afgelopen jaren uit het straatbeeld zijn verdwenen. Hoe kan het dat in deze tijd zoveel ‘bekende’ merken failliet gaan? Wat is het geheim van snelgroeiende bedrijven als Dollar Shave Club, MVMT, Gymshark en Wish ? En waarom lukt het de ene MKB’er wel om meer klanten aan zich te binden en de ander niet? Hoe komt het dat de Ad Spend aan Digital Advertising in Nederland bijna verdubbeld is in 7 jaar? Een groot deel van het antwoord ligt in Digital Marketing.

Zonder aandacht kun je niet verkopen.

Een van de redenen dat het oer Hollandse bedrijf Vroom en Dreesman failliet ging is omdat zij te laat hebben ingezet op online verkopen. Simpelweg, de kracht van het internet onderschat. Uiteraard valt het niet enkel te wijten aan het niet erkennen van hoe succesvol digital marketing maar dit is naast een onduidelijke formule toch één van de voornaamste redenen.

Een keten die nog net niet failliet is: Blokker, had naast het “stuck in the middle assortiment” ook een grote uitdaging met de transformatie naar online kanalen en de bijbehorende digital marketing inspanningen. Momenteel is er meer dan 100 fte bezig met de e-commerce tak voor de Blokker Holding. Dat internet niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven van de consument is een gegeven, echter beseffen de meeste bedrijven zich niet dat internet en technologie niet alleen de manier waarop mensen zich gedragen hebben veranderd, maar ook de manier waarop zij communiceren en aankopen doen. Klanten zoeken online tegenwoordig immers voortdurend naar speciale, persoonlijke content die aansluit bij de levensstijl en ideale zelfbeeld.


Wil Je Meer Exclusieve Tips en Tools ontvangen?

Meld je direct aan voor de Marketing Notes.


Digital Marketing wordt vaak te complex uitgelegd. Ten opzichte van traditionele marketing is het inderdaad een compleet andere tak van sport. Echter wanneer men teruggaat naar de basis valt er iets belangrijks op: alles draait om aandacht.

"Alles draait om aandacht. "


Het krijgen van aandacht is en blijft essentieel voor bedrijven van welk formaat dan ook. Digital Marketing brengt is de manier om aandacht te krijgen en vast te houden in de 21ste eeuw. Is het dan echt zo simpel? Ja. Zonder aandacht kun je niets verkopen. Stel een bedrijf heeft de aandacht van 1 consument en zij hebben een conversie van 100% dan betekent dat zij alsnog maar 1 klant zullen helpen. Vergroten van aandacht is essentieel voor elke onderneming. 

Wat aandacht en Digital Marketing met elkaar te maken hebben?

Digital/Online is de plek waar de aandacht van de consument anno 2019 is. Bedrijven moeten zijn waar de aandacht is. Het zou immers vreemd zijn om geld uit te geven om posters te laten ophangen in een donker doodlopend steegje waar niemand komt, toch? Echter is dit wel wat veel bedrijven nog steeds doen. Zij geven een hoop geld uit aan advertising op plekken waar de consument helemaal niet is of niet aandachtig is. In 2017 is maar liefst 912 miljoen euro uitgegeven aan TV reclames in Nederland. Wat is de laatste keer geweest dat u zelf aandachtig heeft gekeken naar een pushende-marketing-boodschap van 30 seconden op TV?

"Wat is de laatste keer geweest dat u zelf aandachtig heeft gekeken naar een pushende-marketing-boodschap van 30 seconden op TV?"


Waarschijnlijk lang geleden omdat u het reclameblok als storend ervoer en besloot naar de keuken te lopen, het sanitair te gebruiken of nog waarschijnlijker: u pakte uw telefoon en besloot te scrollen door uw social media feed. Herkenbaar? Alles draait om aandacht.


Digital Marketing works!

Bedrijven die inspelen op de behoeftes van de doelgroep en vervolgens de aandacht van die doelgroep weten te trekken en vast te houden groeien harder dan ooit en behalen record-omzetten. Neem bijvoorbeeld Gymshark, een van de snelst groeiende bedrijven ter wereld die fitnesskleding verkoopt. Gymshark heeft tot op heden een jaarlijkse groei van maar liefst 200% en een omzet van 41 miljoen pond in 2017 vijf jaar na de lancering.

Een groot deel van het succes van Gymshark is te danken aan aan de gekozen marketingstrategie. De oprichters hadden weinig tot geen financiële middelen en moesten aandacht krijgen van de doelgroep. De e-commerce winkel koos voor een strategie met focus op social media en een omnipresence strategie. De omnipresence strategie (altijd, overal aanwezig zijn) in combinatie met een snelgroeiende hechte community van klanten en een goed, onderscheidend product heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.

Ook horlogemerk MVMT Watches is een mooi voorbeeld van een merk dat binnen no-time(5 jaar) het snelst groeiende horlogemerk genoemd werd. MVMT wist hoe zij de millennial doelgroep moesten bereiken, niet door TV of radiospots maar door social media advertising en digital marketing. Het horlogemerk wist de aandacht te krijgen en vast te houden door een mooie afwisseling in content. De oprichters zagen snel in dat zij geen horloges verkopen maar een lifestyle en creëerden bijpassende content in samenwerking met influencers. Tevens bleek het vergroten van social proof door middel van UGC (User-generated-content) een succesvolle zet, die tezamen met alle andere inspanningen voor een omzet van 90 miljoen dollar heeft gezorgd.

Wat opvalt aan deze verhalen is het feit dat deze succesvolle bedrijven allemaal naar de plek gingen waar de aandacht was en is: namelijk online. Vroeger werkten advertenties in kranten goed, omdat daar de aandacht van de consumenten was. Nu is de aandacht van de consumenten online.

Relaties zijn niet vanzelfsprekend!

Net als elke andere vorm van een relatie is het creëren -en onderhouden van een (klant)relatie hard werken. Iets dat bedrijven als Amazon & Coolblue maar al te goed begrijpen en daarom klanttevredenheid hoog in de kernwaardes hebben staan. Vanuit zakelijk perspectief lijkt dit een vanzelfsprekende keuze echter zal menig consument beamen dat dit in de praktijk vaak niet zo vanzelfsprekend blijkt.

"..echter zal menig consument beamen dat dit in de praktijk vaak niet zo vanzelfsprekend blijkt."

Ten opzichte van grote corporates hebben de lokale mkb bedrijven hier een mooi voordeel. Zij hebben vaak een persoonlijkere band met de klant, waardoor de klant ook blijft kopen bij de MKB’er. Consumenten kopen immers van bedrijven of mensen die zij vertrouwen. De uitdaging voor veel van deze bedrijven is om een transformatie te starten om deze personalisatie en touchpoints te digitaliseren. Hier valt nog veel te winnen wanneer uit onderzoek blijkt dat maar liefst 45% van de MKB’ers aangeeft weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing. Terwijl hetzelfde onderzoek aantoont dat MKB’ers die meer omzet halen uit online marketinginspanningen ook meer middelen inzetten om dit te bewerkstelligen.

"Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 45% van de MKB’ers aangeeft weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing."

Maar hoe kan een MKB onderneming nu winnen met digital marketing? Door de relatie constant te onderhouden en te voeden. Relaties zonder nieuwe ervaringen zijn gedoemd om te mislukken of zorgen voor een hoop wederzijdse frustraties. Het is voor bedrijven dus ook essentieel om als onderdeel van een dergelijke transformatie een experience-strategie te ontwikkelen. Wij leven immers in een experience-economy en consumenten verwachten niet enkel meer een product maar een complete beleving.

Voor menig ondernemer kan dit overweldigend klinken maar het creëren van een beleving kan heel simpel zijn. Starbucks Medewerkers schrijven (bewust verkeerde) namen op de take-away bekers om zo reactie op social media uit te lokken, Abercrombie en Fitch Winkels gebruiken parfum en goed doordachte lichtplannen in de winkels en Coolblue staat bekend om de woordgrappen. Het onderhouden van en voortdurend investeren in de relatie is dus essentieel voor het behoud van klanten.

Ontvang direct mijn Maandelijkse Marketing notes!

Wat was de laatste keer dat u klant was in uw bedrijf?

Het is zondagmorgen en uw kinderen roepen al maanden dat ze een boomhut willen, eindelijk is het vandaag goed weer en heeft u besloten een start te maken aan een boomhut. Zodra u wil beginnen blijkt de oude vertrouwde boormachine het niet meer te doen.

Tijd om te kijken welke bouwmarkt in de buurt vandaag geopend is. Zodra u op de website komt van de bouwmarkt komt er een pop-up venster, waarin een medewerker u vraagt of hij u kan helpen, u vraagt of boormachine X op voorraad is. De medewerker belooft u het direct na te kijken. Binnen 10 minuten krijgt u een telefoontje met goed bericht ze hebben hem op voorraad. Twintig minuten later ontvangt u een persoonlijk smsje dat ze hem alvast apart hebben gelegd voor als u hem vandaag wil komen halen. U stapt in de auto en rijdt naar de winkel.

Bij binnenkomst in de winkel loopt er direct een medewerker op u af die u begroet en meldt dat hij de boormachine heeft klaar liggen. Enigszins verrast kijkt u op en loopt met de medewerker mee. De medewerker geeft u een demo van de boormachine die u heeft gekozen.

Na de korte instructie pakt de medewerker zijn tablet erbij en vraagt u enkele persoonlijke gegevens en zegt u dat de rekening vanzelf in uw mailbox terecht komt een dezer dagen. Tevens geeft hij u de mogelijkheid om een speciale verzekering af te sluiten.

Thuis aangekomen ontvangt u wederom een smsje waarin u bedankt wordt voor uw aankoop en dezelfde medewerker u veel succes wenst met het bouwen van de boomhut! De volgende morgen ontvangt u een email met zowel de factuur als een persoonlijke memo met extra tips voor het bouwen van boomhutten. Opvallend is dat de komende dagen uw social media feed gevuld lijkt met schommels en plastic outdoor speelgoed van dezelfde bouwmarkt. En wat is een boomhut nou zonder schommel? U besluit niet veel later een schommel te kopen bij dezelfde bouwmarkt.

Stel dat u de manager bent van bovenstaande bouwmarkt, wanneer is de laatste keer geweest dat u zo de klantreis zelf heeft doorlopen? Dat u bekeken heeft wat klanten nu echt willen? Dat u geprobeerd heeft klanten te verrassen en echt geïnvesteerd heeft in een langdurige en persoonlijke relatie?

“ Daar hebben wij geen tijd voor. ”

Ergens geen tijd voor hebben is iets geen prioriteit vinden en prioriteiten zijn keuzes.

Het eerder genoemde voorbeeld lijkt misschien een futuristisch scenario van een klantreis maar dit voorbeeld is relatief gemakkelijk te implementeren door de inzet van digital marketing. Deze vorm van personalisering is namelijk schaalbaar, kostenbesparend en verrassend. Elke MKB’er kan dit realiseren door gebruik te maken van een; goed CRM, website, Email Automation, SMS automation en PPC Advertising.

De basis ligt echter bij het hebben van de juiste mindset.


“ Is het niet duur die Digital Marketing ? ”


Uiteraard moet er geïnvesteerd worden voordat iets resultaat zal opleveren. Ondanks dat Paid Traffic (Google Adwords & Facebook Advertising bijv.) steeds duurder worden is het nog steeds vele malen voordeliger dan traditionele kanalen. Zo blijkt adverteren in een regionale krant gemiddeld maar liefst 380% duurder en valt het resultaat nauwelijks tot niet te meten.

"Zo blijkt adverteren in een regionale krant gemiddeld maar liefst 380% duurder en valt het resultaat nauwelijks tot niet te meten. "

Gebleken is dat het bereiken van de juiste doelgroep, aandacht krijgen en vasthouden om vervolgens te investeren in een langdurige relatie een goede formule voor succes lijkt. Door enkel te investeren in traditionele marketing laten ondernemers kansen liggen en investeren zij eigenlijk in kanalen die niet tot nauwelijks te analyseren zijn. Denk aan de lokale krant, hoe weet men wie daadwerkelijk de advertentie ziet of leest? Denk aan televisie, hoeveel mensen hebben er nu echt gekeken? Hoeveel potentiële klanten zaten daarbij? Dit zijn zorgen die digital marketing vrijwel direct weg kan nemen doordat alles ten alle tijden te analyseren is.

Tot slot - Elke dag is een kans.


Digital Marketing is een bijzondere kans of een grote bedreiging afhankelijk van de mindset van iemand. Deze relatief nieuwe vorm van marketing heeft zich bewezen door bij te dragen aan de noemenswaardig snelle groei van bedrijven als MVMT, Coolblue en Gymshark.

Het begrip digital marketing wordt vaak te ingewikkeld uitgelegd terwijl in de basis van elke vorm van marketing draait om het verkrijgen van aandacht en het goed leren kennen van de doelgroep.

Mooie kansen liggen er vooral op gebied van digitalisering, personalisering en onderhouden van de klantrelatie. MKB’ers hebben hier vaak een groot voordeel ten opzichte van grote corporates gezien het persoonlijke en authentieke karakter. Managers, medewerkers en ondernemers moeten zich verplaatsen in de klant. De (digitale) klantervaring blijkt immers belangrijker dan ooit vooral nu consumenten de concurrent letterlijk binnen handbereik hebben. Implementatie van Digital Marketing in een organisatie heeft meer te maken met het aanmeten van een juiste mindset dan met een tijdsinvestering of een kostenplaatje. In de praktijk blijkt digital marketing niet alleen effectiever maar ook voordeliger te zijn dan traditionele marketing. Vooral omdat verschillende digital marketing methodes zeer specifieke targeting opties aanbieden waar de bekende traditionele methodes vaak met hagel schieten.

Het belangrijkste? Start.

Gijs Dellemijn

Over de auteur


Gijs Dellemijn is ondernemer, spreker en growth marketeer. Hij is de oprichter van Mintwater Marketing. Zij helpen ondernemers om resultaat te behalen door middel van Sales Funnels & Facebook/Instagram Advertising. Gijs begon zijn reis jaren geleden in de horeca, wat heeft geresulteerd in zijn prijswinnende klantgerichte kijk op Digital Marketing. Als lid van de Emerce Next Advisory Board blijft hij zijn visie op marketing delen. Door zijn samenwerking met Business Doe Je leert hij startende ondernemers over Sales Funnels & Facebook Advertising.

Ontvang direct mijn Maandelijkse Marketing notes!

Samenwerken met Mintwater Marketing?

Klik hier.

Deze website maakt geen onderdeel uit van Facebook of Facebook Inc. Deze site is op geen enkele manier gelinkt aan Facebook. Facebook is een handelsnaam van Facebook, Inc.

Copyright © 2019 Gijs Dellemijn